Oslo Kiteklubb har vunnet frem i vår sak; der vi har bevist at det er kun H.M. Kongen i statsråd som kan regulere organisert ferdsel på Hardangervidda innenfor Hardangerjøkulen/Skaupsjøen landskapsvernområde, slik du kan lese om i dagens Aftenposten.
Klima- og miljødepartementet har derfor omgjort vår påklage hos Miljødirektoratet og hos Statsforvalteren; hvor det kommer frem at Statsforvalteren har ingen myndighet til å regulere organisertferdsel etter verneforskriften. Det er kun H.M. Kongen i statsråd som kun kan fastsette forskrift om ferdsel restriksjoner dersom det allerede ikke er fastsatt i forskrift i eksisterende forskrift.
Her har Statsforvalteren misbrukt sin makt og tatt seg til rette ovenfor friluftslivet av hensyn til villreinen før nye ferdselsreguleringer som skal ivareta villreinens interesser har blitt vedtatt.
Saken har hatt store konsekvenser for friluftsliv, næringsvirksomhet og kitemiljøet i Norge.
Siden denne saken har vært så prinsipiell av betydning, så Oslo Kiteklubb seg nødt til å ta denne saken for å få avklart om Statsforvalteren faktisk kan regulere organisert ferdsel som kiting m.m. i dagens verneforskrift.
Foto: Håkon Mæland / MlandPictures
Bakgrunn for saken
Våren 2023, blir Kitekurs.no sin kursvirksomhet avbrutt av Statens Naturoppsyn under en kontroll i Hardangerjøkulen/Skaupsjøen landskapsvernområde og måtte opphøre umiddelbart på stedet. Kitekurs.no blir pålagt om å søke løyve for sin virksomhet.
SNO på stedet henviser til verneforskriften i Hardangerjøkulen/Skaupsjøen landskapsvernområde §4.2.1 «Forvaltningsstyresmakta kan stille krav om løyve ved organisert ferdsle som kan skade verneverdiane, jf. forvaltningsplanen.» og at det står i forvaltningsplanen til Hardangervidda at «Alle organiserte kite/skiseglarrangement.» krever løyve.
Kitekurs.no forhører seg med Statsforvalter om det er krav til løyve for denne type organiserte aktivitet, hvor søknad blir sendt april 2023.
Den 8.november 2023, presenterer Statsforvalteren sine 5 forslag til tiltakspakker/planer for Hardangervidda villreinområde. Forslagene som foreligger, er for å sikre at vi skal kunne opprettholde en bærekraftig og levedyktig villreinstamme på Hardangervidda, da stammen er rød-listet iht. kvalitetsnormen for villrein. Kiting foreslås forbudt med speilvendingsprinsipp. I dette møtet presenterer også Statsforvalteren at de samtidig kommer til å stramme inn på sitt løyve praksis og regulere ferdsel av hensyn til villrein før evt. nye verneforskrifter er på plass.
Behandling av saken til Kitekurs.no tar tid, selv etter flere purringer mottar ikke kitekurs.no sitt svar på løyve før 25. desember 2023. Det gis delvis medhold, hvor Kitekurs.no kun får løyve til å holde kurs kun på nordsiden av RV7. I etterkant har flere kite-skoler og annen kite turisme søkt om løyve for sin aktivitet til Statsforvalter. Alle får delvis løyve med samme vedtak som Kitekurs.no.
Foto: Håkon Mæland / MlandPictures
Kampen om rettferdighet
Oslo Kiteklubb bistår Kitekurs.no med å påklage vedtaket til Statsforvalteren da vi ser at saken er av en prinsipiell art som angår hele friluftslivet. Vi argumenterer med at det er kun H.M. Kongen som kan fastsette forskrift da en forvaltningsplan ikke er et juridiskbindende dokument. Forvaltningsplanen er en retningsavgivende brukerhåndbok til forvaltningen for å gi utfyllende retningslinjer om forvaltning, tilrettelegging av skjøtsel, planarbeid og beskrive bestemmelsen av gjeldende verneforskrift i praktisk betydning.
Mens påklagen vurderes av Statsforvalter, får Oslo Kiteklubb løyve av Miljødirektoratet til å etablere de «Dynamiske forbudssoner» med bruk av internjustis, hvor alle kan kite på sør og nordsiden av RV7 så lenge man holde seg utenfor de dynamiske forbudssoner markert i kart. En frivillig praksis Oslo Kiteklubb påtar seg for å sikre villreinvennlig ferdsel for vår aktivitet.
(Kart over en dynamiske forbudsone som var gjeldende i en periode i vinter.)
Statsforvalteren avviser påklagen til Kitekurs.no og oversender saken til vurdering hos Miljødirektoratet. Statsforvalteren unnlater å vurdere de juridiske hjemlene som Oslo Kiteklubb har påpekt i §34 i Naturmangfoldloven og Prop 145L. Saken kunne ha vært avgjort allerede her om Statsforvalteren hadde involvert sin egne jurister. Statsforvalteren på sin side argumenterer med at saken er prinsipiell ovenfor villreinen, alle aktører som har søkt om løyve og ønsker Miljødirektoratet vurdering av hensyn til villrein.
Oslo Kiteklubb får fullmakt av Kitekurs.no til å føre saken videre, da saken er av en så prinsipiell art at den angår hele kitemiljøet i Norge og andre friluftsinteresser. Vi påklager til Miljødirektoratet og henviser til hjemmelsgrunnlaget at det er kun H.M. Kongen som kan fastsette forskrift da det ikke fremgår av verneforskriften at det er krav til løyve om organisert kite aktivitet.
Slutten av mars 2023 velger Miljødirektoratet å opprettholde Statsforvalteren vedtak, om at all organisert kite aktivitet kun skal foregå på nordsiden av RV 7 og at det er løyveplikt. Selv her velger ikke Miljødirektoratet som faginstans å vurdere lovhjemmelen som Oslo Kiteklubb henviser til. De opprettholder vedtaket av hensyn til villreinen.
Saken kan ikke påklages videre heter det i direktoratets vedtak.
Oslo Kiteklubb stod da ovenfor 3 valg;
- gå til rettsak
- benytte sivilombudsmannen
- få Klima- og miljødepartementet til å gjøre en prinsipiell vurdering av saken
Da saken er av en så prinsipiell betydning og angår friluftslivet, kitemiljøet og næringslivet i stort, valgte vi å be Klima- og miljødepartementet om å vurdere de juridiske spørsmålene samt omgjøre vedtakene. For oss var det viktig å få avgjort det prinsipielle juridiske spørsmålene i denne saken.
Departementet var 100% enig med Oslo Kiteklubb at Statsforvalteren vedtak er ulovlig og at det ikke kan stilles krav til løyve til organisert kite aktivitet i Hardangerjøkulen/Skaupsjøen landskapsvernområde, da det er kun H.M. Kongen i statsråd som kan fastsette en slik forskrift. I tillegg presiserer departementet at verneformålet i dette landskapsvernområde er kulturminner og ille av hensyn til villrein.
Departementet opphever vedtakene til Statsforvalteren og Miljødirektoratet 30.september 2024.
Med dette som bakgrunn vil det være mange friluftsorganisasjoner inkludert oss i Oslo Kiteklubb som kan ha rett på erstatningsansvar iht. til §36 i forvaltningsloven, da praksisen som Statsforvalteren har utøvd over mange år har vært ulovlig.
Denne prosessen har vært svært ressurskrevende for Oslo Kiteklubb. Et erstatningskrav på et større betydelig beløp, inkl. alle saksomkostninger, er allerede oversendt direktoratet.
Omgjøringsvedtaket fra Klima- og miljødepartementet
Vår aktsomhetsplikt
Nå som det er bevist at det ikke finnes noen lovhjemmel til å regulere kiting og annen friluftsaktivitet, er det vel så viktig å være klar over at vi har en aktsomhetsplikt når allemannsretten benyttes. Det betyr at vi ikke kan ferdes akkurat slik vi vill eller ønsker uten at vi tar hensyn til naturens plante- og dyreliv som blant annet villreinen.
Oslo Kiteklubb er opptatt av at vi skal ha en levedyktig villreinstamme og vi skal ta hensyn til villreinen når vi bedriver vår aktivitet
Derfor har Oslo Kiteklubb allerede i september sendt inn søknad til Miljødirektoratet om å få starte opp de «Dynamiske Forbudssonene» med tillatelse for å få tilgang til dyrenes GPS posisjoner, da vi vet at myndighetene ikke vil ha klart nye verneforskrifter som regulerer ferdsel før vår vintersesongen er over. Vi venter videre i spenning på svar fra direktoratet om vi kan få tillatelse til å fortsette denne praksisen for kommende sesong også.
Oslo Kiteklubb satte opp 40 skilt langs RV7 med QR kode til forbudssonene.
Vi har også etterspurt tettere samarbeid med departementet for å bidra til å komme forslag om hvordan vi i fremtiden kan sikre at vår ferdsel er villreinvennlig iht. nye verneforskrifter. Vi har ikke tro på et generelt forbud med speilvendingsprinsipp slik Statsforvalteren ensidig foreslår.
Fremover er det viktig og helt avgjørende at vi får et godt balansert regelverk for friluftslivet og ryddige prosesser for å kunne ivareta villreinen best mulig.
Det er viktig fremover at alle opptrer som gode ambassadører hvor vi opptrer oss hensynsfullt ovenfor naturens, villreinens interesser og dyrelivet generelt.
Avslutningsvis, ønsker styret i Oslo Kiteklubb samtidig å benytte anledningen til å takke vår advokat Atle Erling Lunder som har bistått oss. Han har vært helt uvurderlig i denne prosessen!